onsdag 5 maj 2010

Stolt hundägare :)

Att Nellie fick 181 p förra veckan var ingen en gångs företeelse för idag fick hon 179 poäng. Det var t.o.m. tillräckligt för vinst och Nellie fick ett fint pris. Jag vet ju hur duktig hon är hemma men det är inte alls samma sak att vara på en tävlingsplan.

Extra roligt var det att Fanny och Milla var med och tävlade idag. Det var deras första tävling och de gjorde det jättebra. Finns självklart mycket att träna på, men det är väl tur det med tanke på att hon inte ens fyllt ett år. Ser framemot en sommar med mycket hundträning och mys.

Nästa tävling blir på onsdag nästa vecka då det är dags för lydnadstävling nr3 i lydnadscupen. Sen blir lydnadstävling i Söderköping i slutet på maj som jag anmälde oss till idag. Jag får ju lite blodad tand nu när det går så bra :)


Dagens tävling:
- Platliggande, Tandvisning, Läggande och Hopp över hinder gick perfekt dessutom fick vi en tia på helhetsintryck (de är verkligen förtjusta i min lilla ögonsten).
- Linförighet gick också väldigt bra, men hon blev lite ivrig och hoppade upp på mig
- Inkallning gick bra, men hon satte sig lite snett
- Ställande är vårt svåraste moment och hon går gärna några steg efter att jag sagt stanna. Jag funderar på om jag ska byta kommando och träna in ett mer distinkt stopp. Känns som att ordet stanna blir ganska diffust eftersom man gärna använder det vid alla möjliga tillfällen.
- Appoteringen gick bra idag!! Hon ställdes sig dock upp när hon gett mig apporten, men det är bara att öva (för en månad sedan kunde hon inte apport)

Jag är iaf väldigt glad efter dagens tävling för Nellie var superpigg och verkligen tillbaka till sitt busiga jag som hon varit hela livet. De på tävlingen kunde inte förstå att hon snart är 13 år och trodde nog att jag tagit fel och att det istället ska vara 13 månader :) . Ska köpa lite tillskott som är bra för lederna så hon kanske kan känna sig lite smidigare.

Blev ett långt inlägg idag :) Nu ska jag krypa ner och läsa uppsatsen. Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar