tisdag 19 oktober 2010

Dagmatte

Igår hade vi vovvarnas dagmatte här på besök. Hon är en glad pensionär som bor två våningar under oss. Hon tycker det är kanon att hon får lite sällskap samtidigt som hon gör nytta. Eftersom hon tycker det är roligt med vovvarna ville hon absolut inte ha någon ersättning, men vi erbjöd oss att hjälpa henne med vad som helst (tvätta, handla m.m.) . Det är framförallt Molly som ska vara där, men Nellie ska helst följa med om grannen får välja :) . Kan ju vara skönt för Nellie att slappna av några eftermiddagar i veckan och få sova här hemma i lugn och ro när Molly är iväg.

Molly kommer vara där på eftermiddagarna för att hon även ska få ensamträning i ca 3-3,5 timme varje förmiddag. Känns otroligt bra! Dagmatten har god vana med hundar blir ett toppenbra sällskap utan att vi behöver vara oroliga att det ska hända saker då de inte kommer ta några promenader. Micke är hemma 1,5 timme som vanligt på lunchen och sen kommer vi och hämtar henne kl tre/fyra.

Idag har vi tränat tricks här hemma. Vi tränar mycket med klicker för att hon ska få testa sig fram vad som är rätt. Vi har bland annat tränat i tävlingsmomentet apport genom att bara klicka henne. Första gången klickade vi när hon tittade på apporten och sen har det utvecklats med tiden. Nu lämnar hon den i handen. Idag la jag till kommandot och det fungerade jättebra. Nästa steg blir att sätta sig ner när hon kommer med apporten. Tränar fortfarande mycket med stegförflyttningar och Micke blev riktigt imponerad av hur långt vi kommit med sidförflyttningar . Att backa har hon inte riktigt fattat än. Sen blev det sök efter godis här inne och efter det somnade hon som en stock mitt på golvet. När hon vaknar blir det lite targetträning och snabbt läggande.

Imorgon är det träningsdag för mig. Då sköter Micke vovvarnas träning själv och jag får lite egentid. Jag provade step förra veckan och det var SÅ roligt!! Det blir absolut mitt standardpass varje vecka. Jag tycker att det är helt otroligt att Friskis kan hålla sådana bra priser. För 1300 kr kan jag köra hur mycket jympa jag vill i fräscha lokaler som är belägna i närheten och de instruktörer jag har haft hittills har varit jättebra. Nästa vecka ska jag uppgradera mitt prova-på-kort till årskort.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar