torsdag 12 maj 2011

Hundträning som aldrig förr

Dagens höjdpunkt är hundträningen. Vi kämpar på med tre sporter.

Måndagar: Lydnadsträning. Vi har gått tävlingskurs för Monica Gudinge som själv har en border collie i elitklass. Under kursens gång har vi fått riktigt bra ordning på ställande och läggande under gång. Mer fokus och större precision i fotgåendet. Tips om hur vi ska träna apporten och avsluten i inkallning och hopp. De sistnämnda momenten har vi fortfarande en del kvar att jobba med, men det kommer. Platsliggningen går också bättre och bättre. Nu ligger hon i två minuter men jag belönar fortfarande ganska mycket. I fortsättningen ska jag träna med Yvonne, Monica , Susanne m.fl. i deras träningsgrupp. Är bara lite stolt över att ha blivit tillfrågad att träna med dessa proffs :) Förhoppningsvis kommer all träning ge utslag även på tävlingar i framtiden.

Tisdagar: Freestyleträning. Vi har gått nybörjarkurs för Yvonne som själv är med i landslaget i freestyle och en väldigt populär domare. Till i tisdags skulle vi ha tränat in ett litet program. Jag hade satt ihop ett program kvällen innan och endast tränat några gånger. Ändå gick det helt okej och de andra tyckte programmet var fint. Jag blev också imponerad av de andra, för några veckor sedan kunde vi knappt någonting. Jag bestämde mig där och då att jag ska testa tävla freestyle. Även om det inte kommer vara vår huvudgren så är det otroligt bra att utsätta både sig själv och hunden för tävlingssituationen när man samtidigt kan vara väldigt rolig. Nu blir det samträning med alla roliga kursare!

Onsdagar: Lydnadsträning. Denna dag i form av lydnadscupen. Perfekt att köra igenom momenten med någon som kommenderar och man kan belöna (nästan) hur mycket man vill.

Torsdagar: Agility. Vi går nybörjarkurs för Yvonne. Shit vad kul det är! Men svårt. Jag måste hitta ratten på min lilla vilding så kommer det kunna gå hur fort som helst. Vi tränar blindbyten i massor. I dag tränade vi slalom vilket vi behöver träna massor på. Idag fick vi bra tips för att träna slalomingångar och att få farten framåt.

Fredagar: Vilodag, men imorrn kanske det blir lite lydnad och ev. lite slalomträning. Annars har vi tagit en mysig promenad längs ån eller något. Kanske kan sluta lite tidigare imorgon så jag hinner träna lite.

Helgen: Vår enda tid att träna på alla läxor. Kan i efterhand tycka att det har blivit lite tätt med kurserna men jag försöker skriva upp det vi lär oss så jag kan gå tillbaka nu när kurserna tar slut och träna in allt eftersom. Förra helgen tog vi med oss mat och spenderade hela dagarna vid hundklubben.

Nu har jag sett Eric Saade i eurovision och kan fortsätta städa lite. Snart helg igen!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar