tisdag 14 september 2010

Tisdag

Nellie och jag njuter av lite egen tid. Nu gäller det att slappa! Micke och Molly är ute på en aktiveringsrunda. Jag jobbade över idag för att kunna komma hem tidigare senare i veckan. Gäller att pussla med tiderna så att vovvarna inte blir hemma själva så länge. Idag har jag varit riktigt trött (är det höstmörkret som smyger sig på?) så ikväll ska jag komma i säng tidigt.

Igår fick jag en överraskning på posten. Har jobbat över 750 timmar för AW och fick ett konsultcertifikat. De beskrev mig med tre ord: Snabbtänkt, professionell och noggrann. Jag blev riktigt glad :).

Idag fick jag även kort, en liten peng och en teckning av mamma, Ellen, mormor och morfar på min namnsdag :). Tack så jättemycket!!

Lite uppdatering om vovvarnas träning är nog på sin plats :):
Jag och Nellie tränar för fullt med momenten till klass två. Apporten och stanna under inkallning går sådär men rutan är Nellies absoluta favorit :) Hon blir så glad när konerna kommer upp.

Molly blir duktigare för varje dag. Sist på kursen tränade vi bl.a. inkallning med störning. Vi lät hundarna busa med varandra och sen kalla in. Alla hundar vände direkt till sin matte och husse. När vi sen skulle pröva igen ville de inte ens busa utan bara vara med oss. Märks att hundarna tycker att vi är roligare än allt annat. Vi har en stor inhägnad hundgård här i Johannelund så dit brukar vi gå och träna. Även där tycker Molly att det är roligast att komma på inkallning. Micke och Molly tränar också en hel del spår. Vi har valt att följa metoden som Yvonne och Fredrik Steen använder. Enligt dem ska man lära hunden att spåra efter spårkärnan . På så sätt lär man hunden att spåra väldigt noggrant och den får anstränga sig mer. Det coola med att spåra efter spårkärnan är att man kan spåra väldigt gamla spår. Vi har nu börjat med att trampa runt i en ruta och lagt godis i denna ruta på så sätt lär sig Molly att där spårkärnan finns får man belöning. Hon älskar det och vi ska snart börja utveckla till korta raka spår.

Nu är det dags för kvällspromenaden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar